Jumat, 06 Mei 2011

Doa Santo Fransiskus

Tuhan, jadilah aku pembawa damai,
Bila terjadi kebencian, jadikanlah aku pembawa cinta kasih;
Bila terjadi penghinaan, jadikanlah aku pembawa pengampunan;
Bila terjadi kesesatan, jadikanlah aku pembawa kebenaran;
Bila terjadi kebimbangan, jadikanlah aku pembawa kepastian;
Bila terjadi kecemasan, jadikanlah aku pembawa harapan;
Bila terjadi kegelapan, jadikanlah aku pembawa terang;
Bila terjadi kesedihan, jadikanlah aku pembawa kegembiraan;
Tuhan, semoga aku lebih ingin menghibur daripada dihibur,
Memahami daripada dipahami;
Mencintai daripada dicintai;
Sebab dengan memberi  kami menerima,
Dengan melupakan diri sendiri kami menemukan,
Dengan mengampuni, kami diampuni,
Dengan mati suci, kami akan bangkit untuk hidup selama-lamanya.
                                                * ­­­­­­­­SANTO FRANSISKUS DARI ASISI*

0 komentar:

Posting Komentar